دوشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۸۳

جام ملتهای اروپا



از آغاز بازیهای جام ملتهای اروپا تا امروز حدس هایم در مورد بازیها درست از آب درآمده اند. من فوتبال را بسیار دوست دارم . هم بازی جمعی است و هم هر کسی می تواند با داشتن یک توپ آن را بازی کند و هم سرگرمی سالمیست. اگر چه مافیای سرمایه دارد از فوتبال بیشترین سود را می برد و ما تماشاگران نیز با ابزار خود به مبارزه با این فساد برخاسته ایم ، اما خود فوتبال برایم عزیز است. من مثل هر چیز دیگری فوتبال را از زاویه سیاست نگاه می کنم. هنگامی که یک کشور فقیر پوزه ی کشوری قدرتمند را به زمین می ساید ، لذت می برم. آنگاه که خداد عزیزی با آن گل زیبایش استرالیا را ادب می کند و یا مارادونا با گل دستیش انتقام روحی مردم آرژانتین را از پیرکفتار انگلیس می گیرد از شادی سرشار می شوم. این را هم بگویم که بسیاری از دیکتاتورها و ناسیونالیست های افراطی و سرمایه داران از فوتبال برای پیشبرد اهداف خود سوء استفاده می کنند ، اما گناه فوتبال چیست ؟ آنها هر چیزی را به گند می کشند
روده درازی کردم ، برویم سر داستان خودمان. گفتم که نتیجه اکثر بازیها را حدس زده بودم و البته نزدیک به صدو بیست هزار تومن هم از راه شرط بندی با دوستان نصیبم شده که خرج شکم خودشان به هنگام تماشای بازیها می شود

انگلستان باخت چرا که آنها سالهاست که اثیر فوتبال مزخرف خودشان شده اند. فوتبالی که شالوده اش بر پاس های هوایی بلند وکرنر و توپ های از زمین خارج شده است. این فوتبال که به بسکتبال بیشتر شباهت دارد راه صعود انگلیس را در تمامی بازیهای بین المللی بسته است. گنده گویی های مربی سوئدی این تیم هم درباره بازیکن جوانش « رونی » نتوانست آنها را از سقوط نجات دهد. تا اینجا هم که آمده بودند زیادیشان بود. سوئد و دانمارک هم که سبک انگلیسی را کپی برداری می کنند به سرنوشت اصل خودشان گرفتار شدند
تیم یونان یکی از بهترین های این جام بوده است. این تیم فوتبال کلاسیک را ارائه می کند. مربی آلمانی آن بسیار کار کرده و نتایج زحماتش را هم دریافت کرده است. یونان تیم منضبطی است که فوتبال دسته جمعی را به نمایش می گذارد. اینها ستاره نیستند ، اما چون با یکدیگر بازی می کنند و هدفشان بالا رفتن تیم است ، موفق شده اند
از تیم چک هم بسیار خوشم می آید ، آنها هم فوتبال تیمی را با سرعت و ابتکار فردی در هم آمیخته اند و قهرمان شدنشان در این دوره بعید نیست. من حدس می زنم که بازی فینال را یا یونان با پرتقال و یا چک با پرتقال بازی خواهند کرد. هلند مالی نیست و تا اینجا هم که آمده شانس آورده است
از صمیم قلب آرزوی پیروزی یونانیان عزیز را دارم

هیچ نظری موجود نیست: