شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۸۳

خانه بوش . خانه سعود




بعداظهر سیزدهم سپتامبر سال دوهزارویک در حالی که پرواز پرنده در آسمان آمریکا ممنوع شده بود ، هواپیمای کوچکی از فلوریدا همراه با مسافرانی ویژه به پرواز در می آید. مسافران ویژه با تدابیر شدید امنیتی به کنتاکی منتقل می شوند و از آنجا سوار بر بوئینگ 747 – که بر روی آن کلماتی به زبان عربی نوشته شده – می شوند.
پرواز های دیگری هموطنان این گروه را از ایالت دیگر به آنجا آورده و همه گی با همان هواپیما خاک آمریکا را ترک می کنند.
این عملیات کاملا محرمانه برای خارج کردن فوری صد و چهل شهروند عربستان سعودی درست دو روز پس از حمله ی گروه القاعده به برج های دوقلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون ، انجام می گیرد. از نوزده نفری که در عملیات هواپیما ربایی و ترور شرکت داشتند ، پانزده تن از شهروندان عربستان سعودی بودند.
مسافران پرواز ویژه شامل تعداد زیادی از افراد خاندان سلطنتی آل سعود و اعضای درجه یک خانواده بن لادن بودند. با روشی که این جمع از آمریکا خارج می شوند ، می بایست بالاترین مقامات کشور اجازه ی پرواز را داده باشند. قضیه ای که هیچگاه در هیچ جایی بازتاب نیافت.
ماجرای این عملیات محرمانه موضوع نوشتن کتابی شد ه که روزنامه نگار مشهور آمریکایی « کریگ آنگر » به تازه گی آن را منتشر نموده است.
آنگر تلاش کرده که با گردآوری اسناد و مدارک دست اول ، از روی روابط مخفیانه مابین خانواده پادشاهی عربستان سعودی و خاندان بوش ، پرده بردارد. کتاب به سرعت یکی از پرفروش ترین های آمریکا شد.
یونگر رابطه ی درازمدت خاندان آل سعود را با کارتل های نفتی تگزاس زیر ذره بین می برد. در تگزاس خانواده بوش صاحب سهام زیادی در کارتل های نفتی هستند. در همین راستا بوش پدر و پسر روابط حسنه ای با شیوخ نفتی عربستان سعودی داشته و دارند.
از نکات جالب کتاب روی دایره ریختن سرمایه گذاری یک ونیم میلیارد دلاری خاندان سلطنتی عربستان در شرکت های نفتی و صنعتی است که خانواده بوش در آنجا از شرکای اصلی هستند.
یونگر با کنار هم گذاردن اسناد محرمانه نشان می دهد که خانواده آل سعود در بالاترین ارگانهای دولتی آمریکا نفوذ دارند و با بسیاری از مهره های دستگاه سیاسی بوش در رفت و آمدند.
کتاب اگر چه با دیدگاهی روزنامه نگارانه نوشته شده و در بسیاری از جای ها به بیراهه ی « تئوری توطئه » در می غلطد ، اما انتشار آن بسیاری از هدف های پشت پرده ی جنگ عراق را برملا می کند.
فیلم جدید مایکل مور« فارنهایت 11/9 » که توسط کمپانی والت دیسنی از پخشش جلوگیری شده – اما در جشنواره کن شرکت نموده – از روی همین رویداد ها و روابط محرمانه پرده بر می دارد.

هیچ نظری موجود نیست: