چهارشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۳

دن کیشوت


ژانویه 1605 بخش نخست رمان دن کیشوت – شاه کار میگوئل سروانتس – منتشرمی شود. رمانی که آن را سرچشمه ادبیات مدرن
می خوانند و هنوز پس از چهارصد سال تازه گی و اثر بخشی خود را حفظ کرده است.
دو سال پیش از نویسندگان بزرگ جهان خواسته شد تا بهترین و مهم ترین کتاب های جهان ادبیات را بر گزینند. کتاب هایی که توانسته اند اثر سرنوشت سازی بر فرهنگ جهانی و بر اندیشه و تخیل نویسندگان مورد پرسش ، بگذارند. دن کیشوت – سلحشور پریشان – نه تنها در جایگاه نخست قرار گرفت ، بلکه پنجاه درصد بیشتر از دومین کتاب برگزیده ، رای آورد.
امسال در اسپانیا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان ، جشن چهارصد سالگی این رمان را برگزار می کنند.
دن کیشوت، مادر همه ی رمان ها، چهارصد سال است که نه تنها الهام بخش نویسندگان ادبیات بوده، بلکه همواره جان تازه ای در کالبد رمان نویسی مدرن دمیده است. این اثر شالوده ی تعداد بی شماری تئاتر، اپرا، فیلم، نقاشی و تندیس سازی بوده و از روی آن گزیده های فراوانی برای کودکان تنظیم شده است. ترجمه آن به زبان های گوناگون پس از انجیل و آثار لنین در رده ی سوم قرار دارد.
دن کیشوت سرگذشت ارباب زمین داری به همین نام است که در اثر خواندن داستان های عیاری ، توان فرق گذاری مابین واقعیت و تخیل را از دست داده است. او سر به بیابان جهان می گذارد تا دختران باکره را که محتاج کمک هستند، یاری دهد و با جوان مردی و کردار شریف خود چهره ای تازه به حرفه ی عیاری و سلحشوری دهد. این ارباب سلحشور و لاغر مردنی که همراه با نوکر فربه اش سانچو پانزا سفر می کند ، در میان راه ماجرا هایی می آفریند که هر خواننده ای ، با هر سنی می تواند رویا ها و پیروزی ها و شکست های خود را در آن ها ببیند.
دن کیشوت روایت چالش گرانه رویا و واقعیت ، اعتقاد و خرد، داد و بیداد، دانایی و نادانی، حقیقت و دروغ است. رمانی تراژیک، با طنزی تلخ و اندیشه برانگیز که طیف گسترده ای از واکنش های گوناگون را نزد خواننده افسون شده بر می انگیزد.
از این اثر ترجمه زیبا و خواندنی زنده یاد محمد قاضی را به فارسی در دست داریم. دن کیشوت از آن دسته رمان هایی است که پیش از مردن باید آن را خواند. داستایوفسکی – غول بزرگ ادبیات – درباره آن می گوید : « در جهان چیزی ژرف تر و توان مند تر از این رمان پیدا نمی شود» .
چه خوب است که کانون نویسندگان ایران به همین مناسبت بزرگداشتی برگزار کند و ستایش نویسندگان و اندیشه ورزان ایرانی را از این رمان به گوش جهانیان برساند. به ویژه در این زمانه که ایران و جهان سرشار از دن کیشوت های است که می خواهند جهان را به همان شیوه اداره کنند.

هیچ نظری موجود نیست: