سه‌شنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۸۲

شکسپیر سینما
دوستی یک مجموعه از فیلم های چارلی چاپلین را برایم فرستاده است ، من هم حیفم آمد که به دوستان اطلاع ندهم.

مجموعه ی فبلم های چارلی چاپلین در جامه ی دیجیتالی یکی از ارزشمندترین گام هایست که شاهکارهای این بزرگ مرد سینما را به تماشاگران امروزی معرفی می کند. تصویرهای بسیار شفاف و انتقال صدای اصلی بر روی صفحات دیجیتالی از ویژه گی های این مجموعه گرانبهاست. آنهایی که تا کنون با شک به پدیده صفحات دیجیتالی می نگریسته اند باید این مجموعه را تماشا کنند. نه تنها تمامی مواد خام مورد استفاده چاپلین برای نخستین بار همگانی می شوند ، بلکه این شاهکارها در بردارنده ی تکه هایی هستند که از فیلم های اصلی قیچی شده اند. تمامی این آثار از روی نسخه های اولیه ی فیلم ها که در انحصار خانواده ی چاپلین هستند، تنظیم شده اند.
از اینها جالب تر صحنه های پشت دور بین و محل های فیلمبرداری در هالیوود و لندن و پاریس هستند. با تماشای دوباره ی این فیلم ها گوهره ی کار چاپلین به عنوان روایتگر، بازیگر زبردست ، آکروباتیست و انسان متعهد و مسئول در برابر جهان خودش ، بیشتر روشن می شود.



از این مجموعه ی ده فیلمی ، یکی از آنها مستندیست که منقد و فیلمساز معروف « داوید شیکلس » بنام « چارلی : زندگی و هنر چارلی چاپلین » ساخته است. او با مارتین اسکورسیسی ، وودی آلن و
بسیاری از فیلمسازان مشهور درباره ی اثراتی که از چارلی پذیرفته اند ، گفتگو کرده است. در این مستند زیبا ، جزئیات زیادی از زندگی خصوصی ، روش کار و اندیشه های چارلی روایت می شود. نکته ی جالب شرح ماجرای پشت کردن چارلی به آمریکا در دوران کمونیست بگیری و تهیه ی لیست های سیاه مک کارتی است.
درکنار هر فیلم یک گزارش تر و تمیز درباره ی مفاهیم همان فیلم و نظرات منقدان و کارگردانان بزرگ درباره ی آن آورده شده که دیگر نور علی نور است.
فیلم ها ی مجموعه :
پسرک 1921
تب طلا 1925/1942
سیرک 1928
روشنایی های شهر 1931
عصر جدید 1936
دیکتاتور بزرگ 1940
مسیو وردوکس 1947
زن پاریسی / پادشاهی در نیویورک 1923/1957
سرشناس 1952
چارلی : زندگی و هنر چارلی چاپلین David Schickel

هیچ نظری موجود نیست: